تجهیزات مورد نیاز برای سوسیس و کالباس خانگی

تجهیزات و وسایل های مورد نیاز برای تولید و کسب و کار سوسیس و کالباس خانگی - نوا الکتریک

تجهیزات مورد نیاز برای تولید سوسیس و کالباس خانگی

این مقاله را می توان گفت که با تجربه چندین ساله در امر تولید کاتر میکسر نوا و کلیه افراد مشاغل خانگی و مربیان و آموزشگاههای صنایع غذایی گرداوری شده است.

یکی از بهترین و سخترین مشاغل خانگی تولید سوسیس و کالباس خانگی می باشد . سوسیس و کالباس از سبد کالاهای اساسی خانوارها نیست ولی بخاطر طعم و مزه و تنوع آن ، در خانواده ها از بزرگ تا کوچک خواهان دارد.علی الخصوص کودکان و نوجوانان علاقه خاصی به محصولاتی مانند ساندویچ و هات داگ و … دارند.به طور مثال با خرید هر نوع سوسیس می توانند آنها را به یک ساندویچ خوشمزه ، املت با سوسیس و …ایجاد کنند یا کالباس و ژامبون را در ساندویچ سرد ، اسنک ، همبرگر و … استفاده کنند . پس این محصول پر طرفدار را می توان با بهترین رسپی یک جایگاه خوبی برای مشاغل خانگی ایجاد نمود . البته از طرفی عموم به دنبال یک سوسیس و کالباس سالم با گوشت مرغوب و بدون نگهدارنده هستند که باز هم این یک گزینه مناسب برای کسب و کار سوسیس و کالباس خانگی می باشد.

مقدمه برای تولید سوسیس و کالباس خانگی

مورد اول مقدمه ، برای شروع هر کاری ابتدا نیت آن مهم هست از یک فعال خانگی تا یک پزشک یا کارمند یا هر شخصی که وارد یک کسب و کار می شود بایستی حتما نیت آن را انجام و نزد خود متعهد باشد که کاری که در پیش می گیرد را با بهترین کیفیت در جهت رضایت خدا و خلق خدا انجام دهد.پیش از آن که به سودآوری توجه داشته باشید بایستی ابتدا به سلامت مشتری توجه داشته باشید و محصولی که به دست مشتری میرسد را از بهترین آن باشد . یک تولید کننده بایستی مشتریان خودش را از خانواده خودش بداند و برای مشتریان ارزش قائل شود . برای تولید محصول با کیفیت شاید سودآوری کمی داشته باشد ولی کیفیت خوب همیشه باعث جذب مشتری جدید می شود . در مقاله بعدی به شما در مورد تبلیغات آموزش می دهیم. 

مورد دوم مقدمه : اینگونه شروع کنم که شخصی از بنده دستگاه کاتر میکسر و … خریداری می کرد و بعد از گذشت مدتی تماس میگیرد و درخواست فروش دستگاههای خریداری شده را به عنوان دست دوم می نماید . علت را که جویا میشدیم  متوجه به مشکلات و ناسازگاری افراد آن خانواده بوده و مانع ادامه تولید سوسیس و کالباس شده بودند . نتیجه این که یک مسئاله بسیار مهم هست که برای تولید سوسیس و کالباس خانگی حتما بایستی یک زمان و روز معین شده و با توافق خانواده باشد تا زمانی که سفارشات به حد بالایی برسد و در مقالات بعدی در مورد حجم تولید بالا توضیح می دهیم

مورد سوم مقدمه : بهترین و سود آور ترین تولید زمانی اتفاق می افتد که شما محصول سوسیس و کالباس را بدون هدر دادن مواد اولیه ، تولید در کمترین زمان و در حداقل بکارگیری ظروف انجام گیرد . مواد اولیه نقش مهمی دارد که کیفیت خوب و دور ریز نداشته باشد مانند گوشت ، پودر های عمل آوری و ادویه ها و … . زمان انجام فرایند تولید محصول نقش مهمی دارد ، یکی از موارد سودآوری تولید این است که در کمترین زمان تولید به اتمام برسد (البته این موضوع در تولید حجم بالا می باشد ) .

منظور از حداقل به کارگیری ظروف به معنای این است که پس از پایان تولید با یک کوه ظروف آغشته به مواد مواجه نشوید و با مدیریت و نظم بتوان با حداقل ظروف این کار را انجام دهید.

چگونه وارد تولید کسب و کار سوسیس و کالباس شویم ؟

بعد از مطالعه مقدمه سازی ، اینک باید بدانیم که الگوریتم یا سازمان سوسیس و کالباس چگونه هست . وقتی که شما در دوران تحصیل انتخاب رشته می کنید و وارد آن رشته تحصیلی می شوید ، اولین کتابی که به شما آموزش می دهند به نام مبانی آن رشته تخصصی هست . کتاب مبانی اصول و الگوریتم آن رشته تحصیلی می شود و شما را از آن رشته تحصیلی آگاه می کند. حال شما بایستی مبانی سوسیس و کالباس را بدانید تا در مسیر تولید دچار مشکل نشوید . مبانی همان اصطلاحاتی از قبیل نوع گوشت ، بافت گوشت ، پخت گوشت ، فرمولاسیون ، امولوسیون ، فارش ، باید ها و نبایدها و … می باشد . بهترین روش رفتن به سایت مقالات دانشجویی هست و با جستجو در مورد پروتئین ها ، موادها ، حتی سوسیس و کالباس ها مطالب و مقالات را دانلود کنید و اطلاعات پیش از آموزش سوسیس و کالباس را در ذهن و تجربه خودتان بیشتر کنید. 

آموزش سوسیس و کالباس به سبک خانگی

بعد از اینکه تاریخچه سوسیس و کالباس و دسته بندی و تفاوتها را با مطالعات کسب کردید ، موقع یادگیری آن است . پیشنهاد می شود که اصلا سراغ آموزشهای در سطح موتور جستجوی اینترنتی نروید حتی برای یکبار تولید . بهترین روش این است که شما لیستی از افراد متخصص و آموزش دهنده داشته باشید و با تحقیقات و مشاوره با انها بتوانید آموزش را فرا بگیرید . ( برای مشاهده لیست اساتید سوسیس و کالباس اینجا را کلیک کنید )

بهتر است نوع آموزش را از مبتدی (دستور ساده ) آموزش ببینید تا در آموزش حرفه ای بتوانید یک محصول حرفه ای تولید کنید . آموزش نقش اساسی این موضوع هست ولی بهتر است که هریک از مطالب ، موادها ، متریالها به صورت اختصاصی مطالعه شود که با یک جستجوی ساده اینترنتی یا تماس با کارشناسان سازمان غذا و دارو یا کارشناسان کارخانجات سوسیس و کالباس می توانید اطلاعات و کاربردهای آنها را بدست آورید.

در کل شما در منزل به صورت خانگی صاحب تولیدی سوسیس و کالباس هستین و اگر دستور روش تولید شما هم کاملا صنعتی باشد ، در نهایت سوسیس و کالباس خانگی گفته می شود . دستورات سوسیس و کالباس بر دو نوع ساده (عمل آوری گولتن ، تخم مرغ ) و نیمه صنعتی یا عمل آوری فسفات و بافت دهنده های صنعتی می باشد . 

خوشبختانه در هر یک از شهرستانها تعدادی اساتید آموزش سوسیس و کالباس وجود دارند که بتوانید آموزش را دریافت کنید و اگر احیانا فاقد آموزشگاه غذایی و سوسیس و کالباس بودند می توانند با مراجعه به لیست اساتید سوسیس و کالباس یک استاد برای آموزش انتخاب نمایند که یا به صورت حضوری و یا به صورت آنلاین دوره های آموزشی را دریافت نمایند . 

خوشبختانه اساتیدی که در حوزه سوسیس و کالباس فعالیت دارند همگی با ویژگی پشتیبانی بعد از آموزش به هنرجوها آموزش می دهند .

 

 

تجهیزات مورد نیاز برای تولید سوسیس و کالباس خانگی

اگر مطالب فوق را مطالعه کرده باشین متوجه خواهید شد که فرایند سوسیس و کالباس با فرایند کیک سازی ، شیرینی پزی و … خیلی متفاوت هست و نیاز به یک تصمیم گیری صحیح برای ایجاد کسب و کار سوسیس و کالباس دارد.

در همه آموزش های اساتید محترم تا حدودی از تجهیزات برقی و غیر برقی توضیحاتی ارائه می شود ولی در این مقاله برای اولین بار یکسری اطلاعات فنی و مهندسی در کنار آموزش ها قرار می دهیم.

در ابتدای توضیحات  تجهیزات مورد نیاز ، یک نکته را بیان کنم که به هیچ عنوان از تجهیزات آشپزخانه شخصی در تولید سوسیس و کالباس استفاده نکنید و حتما در هر مرحله از تولید بهتر است از ابزار حرفه ای آن تهیه و استفاده نمایید . چرا که در درجه اول لذت استفاده از ابزار مخصوص باعث اشتیاق در کسب و کار میشود و همچنین در کسب و کار با ابزار مخصوص ، کیفیت ایجاد می شود و حتما برای تجهیزات خود مکان مشخصی را تعیین کنید ، چون نظم در کسب و کار باعث آرامش می باشد

  • تخته کار :

یکی از ابزار آلات دیگر داشتن تخته کار می باشد . بهداشت  محیط و مکان و جایگاه پروتئین بایستی رعایت شود . تخته کار یکی از ابزار آلات ارتباط مستقیم با گوشت می باشد . شما می توانید با شوینده های ظروف به آسانی تمیز ، ضد عفونی و بو زدایی کنید.مسلما از جنس پلاستیک تفلون باشد بهتر است

  • چاقو :

چاقو ابزاری برای قطعه کردن و پاک سازی گوشت از چربی ها ، رگ ها و تاندونها و … می باشد . مسلما باید یک ابزار حرفه ای و مخصوص و حتما بایستی چاقوی خوشدست و بسیار تیز باشد . یک چاقوی خوش دست تا حدودی سبک و وزن آن باید طوری باشد که دست را خسته نکند . همچنین باید تعادل داشته باشد و برای اینکه تعادل چاقو را بدانیم ، چاقو را از پهنا به دونیم روی دست نگه دارید و نبایستی سنگینی یک طرفه داشته باشد . اغلب چاقو ها ساخت چین و به کذب برزیلی می باشند ولی بهتر است چاقو به ضخامت سه میلیمتر ، استیل ضد زنگ و برنده و تیز و همچنین قسمت دستگیره تا انتهای چاقو یک تکه باشد . چاقوهای های معمولی تا نیمی از دستگیره هستند و بعد از مدتی از هم جدا می شوند.چاقو ابزار مهمی هست و کلا کار با چاقوی خوب دارای انرژی مثبت و روحیه بخش می باشد . برای تیز کردن چاقوی استیلی به ضخامت سه میلیمتر بهتر از مسقل استفاده نمایید تا لبه های چاقو از بین نرود . این مدل چاقو را بعد از شستشو بایستی حتما خشک شود.

تخته کار پلاستیکی گوشت برای سوسیس و کالباس خانگی 

تخته کار پلاستیکی گوشت برای سوسیس و کالباس خانگی

دستگاه غذا ساز از گروه کالا های خردکن می باشد که با ویژگی هایی از قبیل نوع موتور و نیرو محرکه ، قدرت و دور موتور ، نوع مخزن و ظرفیت و جنس تیغ ها به یک دستگاه با کاربردهایی از قبیل خردکن ، میکسر و پوره کن تبدیل شود ، غذا ساز گفته می شود .

غذاساز ها در بازار لوازم خانگی با برندهای فلر ، گاسونیک ، فیلیپس ، کنوود و … یک نوع مخلوط کن و خردکن هستند که اگر دفترچه راهنمایی آنها را مطالعه فرمایید اینگونه توضیح داده شده که ::

هشدار “ فقط برای مصارف خردکن ساده یا پوره کردن به اصطلاح تکی استفاده می گردد . منظور این که شما نهایتا گوشت را می توانید با تفاله پیاز و ادویجات در وزن مشخصی میکس نمایید . در غیر این صورت دستگاه آسیب پذیر خواهد بود ” 

بر اساس توضیحات داده شده در مورد غذا ساز های خارجی و با بررسی کردن یکی از برندهای معروف به نام بوش مشاهده کردیم که اغلب از نوع چرخ دنده ای از نوع پلاستیک هوستافرم هستند و توان فعالیت سنگین را ندارند و باعث هرز و شکسته شدن آن می شود و برخی از مدل های دیگر که چرخ دنده ندارند و از نوع تسمه ای هستند که این مدل هم باعث سوختن موتور می شوند . در دفترچه راهنمای همه غذا ساز ها کاربردهایی از قبیل سالاد ساز ، پوره کن گوشت به تنهایی ، و غذا هایی که سبک باشند را توصیه کرده اند .

حال میپردازیم به دستگاه غذا ساز حرفه ای نوا الکتریک

در صنعت آشپزی این وسیله را غذا ساز می گویند ولی در صنعت فراورده های پروتئینی اصلاح دستگاه کاتر میکسر گفته می شود.

منظور از کاتر میکسر در صنعت پروتئینی سوسیس و کالباس یعنی اینکه وقتی گوشت را به صورت تکه ای یا چرخ شده در ابتدای مرحله تولید ، داخل کاتر ریخته می شود ، دستگاه شروع به کاتر کردن گوشت می کند تا زمانی که گوشت به حالت خمیری تبدیل شود (این مرحله فارش را کاتر می گویند ) . 

بعد از خمیری شکل شدن گوشت ، مرحله اضافه کردن پودریجات و ادویه جات و … می شود که این مرحله میکس و یک دست شدن همه مواد ها می باشد ( مرحله میکسر فارش )

توضیحات بیشتر در مورد کاتر میکسر نوا را می توانید با کلیک در این قسمت مطالعه فرمایید

دستگاه کاتر میکسر نوا الکتریک در حال حاضر یکی از دستگاههای فعال در زمینه سوسیس و کالباس می باشد . از مزایای این دستگاه به قیمت مناسب  ، سبک ، کم حجم ، کارکرد و شستشوی آسان و دوام آن می توان اشاره نمود و پیشنهاد میشود برای شروع مراحل راه اندازی کسب و کار سوسیس و کالباس از این دستگاه استفاده نمایند . البته توسط دستگاه کاتر میکسر نوا در ساعت می توان 10 کیلوگرم خمیر فارش را نولید نمود . جدای بحث خمیر سوسیس و کالباس با ویژگی های خاص طراحی شده که همان تیغ های جدید دستگاه غذا ساز می توان به ریش کردن انواع گوشت و تهیه و میکسر انواع سس ها و خردکن نگینی می توان اشاره نمود.

سوال خیلی از مشتریان از گنجایش ظرفیت این دستگاه بوده … 

آموزش سوسیس و کالباس به دو دسته تقسیم می شوند 

دسته اول که دستورات ساده و مبتدی هستند که مواد اولیه و بافت دهنده آنها گلوتن و تخم مرغ هستند.به علت اینکه فاقد بافت دهنده و عمل آوری هستند یا به صورت جزئی می باشد ، طرفیت کل مواد 3 کیلوگرم می باشد

دسته دوم که دستورات صنعتی و پیشرفته هستند و مواد اولیه آنها از بافت دهنده و عمل آوری هایی از قبیل فسفات ، استابلایزر ، کازوئین ، ایزوله ها و فیبرها تشکیل شده است و مواد پروتئینی از از انسجام زیادی برخوردار هستند ، دستگاه کاتر میکسر نوا تا ظرفیت 2/5 کیلوگرم می تواند مواد و خمیر فارش را به راحتی با بهترین خروجی میکس نماید.

از ویژگی های دیگر این دستگاه توانایی خردکن انواع سبزیجات ، رب گوجه گیری ، ترشی لیته ، مایع کشک و … جهت ایجاد یک کسب و کار خانگی استفاده نمود

البته دستگاههای دیگری با ظرفیت های بالاتر  در بازار هستند که تولید اصفهان محبی می باشد که از تولید کنندگان آنها می توانید مشاوره بگیرید.

بعد از تهیه ابزار هایی از قبیل چاقو ، تخته کار ، کاتر میکسر ، به ابزار دیگری به نام سوسیس پرکن یا پرکن سوسیس احتیاج هست 

سوسیس پرکن وسیله ای برای تزریق مواد و خمیر آماده شده از دستگاه کاتر میکسر به داخل کاور و پوشش مخصوص می باشد . 

سوسیس پرکن ها انواع و مدلهای مختلفی دارند که می توان به مدل :

دسته اول : سوسیس پرکن  افقی ( خوابیده ) پلاستکی ، آلومینیومی و استیل

این مدل سوسیس پرکن ها را بایستی به صورت دونفره کار کرد.نیروی اول کل دستگاه و دستگیره چرخش را نهگداری میکند و نیروی کاری دوم علاوه بر نگهداری سوسیس پرکن در گرفتن کاور و پوشش  بر سر نازل عملیات تزریق انجام میدهند . از لحاظ استقامت و بهداشتی بودن استیل دو لیتری و سه لیتری مناسب می باشدسوسیس پرکن دو لیتری محبی _ پرکن سوسیس _ سوسیس پمپ _ سوسیس پرکن خوابیده _ سوسیس پرکن رو میزی _ سوسیس پرکن دو لیتری محبی _ پرکن سوسیس _ سوسیس پمپ _ سوسیس پرکن خوابیده _ سوسیس پرکن رو میزی

دسته دوم : سوسیس پرکن ایستاده گریبکس دار تمام استیل ساخت چین

این مدل سوسیس پرکن ها از 3 ، 5 ، 7 ، 10 و 15 لیتری در بازار و همین سایت موجود هستند . سوسیس پرکن های ایستاده گریبکس دار با بدنه و متعلقات تمام استیل یک ابزار کاملا بهداشتی با استقامت بالا و کاربردی می باشد . از لحاظ قیمت تقریبا ارزش خرید دارند و تا حدودی در سرعت و زمان تولید سوسیس و کالباس تاثیر گذار هستند . این سوسیس پرکن ها ساخت چین می باشند.طبق تجربیات در فروش و رضایتمندی مشتریان از کارکرد و ظرفیت سوسیس پرکن های پنج لیتری بهتر از ظرفیت های دیگر بوده . ویژگی هایی از قبیل اندازه ارتفاع دستگاه ، ظرفیت مواد گیری ، خوش دست بودن فروش بیشتری داشته است . یک نکته که در سوسیس پرکن های بالای هفت لیتری گریبکس دار دستی به دلیل حجم بالای مواد گیری و نیروی دست قادر به چرخاندن دستگیره نیستند و اغلب مشتریان که سوسیس پرکن های 10 و 15 لیتری دستی تهیه نمودند ، نمی توانند استفاده کامل داشته باشند و مجبور به استفاده با ظرفیت کمتر می شوند ، به طور مثال سوسیس پرکن 10 لیتری گریبکس دار دستی را نمیتوان از ظرفیت 10 لیتری استفاده نمود و بایستی با ظرفیت کمتر حدود 7 لیتری استفاده کنند تا نیروی دست بتواند دستگیره را بچرخاند و اگر مواد لقمه نمایشی داشته باشد که باز هم ظرفیت کمتر میشود

 

سوسیس پرکن 5 لیتری _ سوسیس پرکن پنج لیتری _ سوسیس پرکن گیریبکس دار _ سوسیس پرکن ایستاده _ قیمت سوسیس پرکن _خرید سوسیس پرکن ایستاده _ بهترین سوسیس پرکن
سوسیس پرکن 5 لیتری _ سوسیس پرکن پنج لیتری _ سوسیس پرکن گیریبکس دار _ سوسیس پرکن ایستاده _ قیمت سوسیس پرکن _خرید سوسیس پرکن ایستاده _ بهترین سوسیس پرکن

دسته سوم : سوسیس پرکن های گریبکس دار برقی ساخت چین

این مدل سوسیس پرکن ها در ظرفیت های 10 ، 15 ، 20 لیتری در بازار و همین سایت موجود می باشد ، ساختمان و ظاهر آنها با سوسیس پرکن های ایستاده شبیه یکدیگر هستند ولی سیستم آنها به صورتی برقی و دارای الکترو موتور DC  هستند که مصرف برق آنها 150 وات و قدرت بالایی دارند . سیستم روشن و خاموش شدن توسط پدال می باشد و نیازی به نیروی دست ندارد . در محفظه ی بالای دستگاه یک برد الکترونیکی وجود دارد که دارای ولوم تنظیم سرعت پیستون تزریق مواد در حالت رفت و برگشت می باشد که حتما بایستی با دور بالا باشد و یک کلید به جهت رفت و برگشت پیستون تزریق می باشد.بهترین مدل سوسیس پرکن برقی 10 لیتری می باشد و از لحاظ کیفیت سوسیس پرکن با ستون ورق یک تکه هستند و  ستون مفتولی پیشنهاد نمیشود . 

این مدل سوسیس پرکن جهت اطلاع رسانی معرفی شد وگرنه برای شروع کسب و کار سوسیس و کالباس خانگی مدل های خوابیده یا ایستاده گریبکس دار مناسب تر هستند .

سوسیس پرکن ایستاده گریبکس دار برقی 10لیتری 

سوسیس پرکن ایستاده گریبکس دار برقی 10لیتری

دسته سوم : سوسیس پرکن با سیستم بادی و هیدرولیکی می باشند که در مقالات بعدی توضیح داده خواهد شد

پخت سوسیس وکالباس

یکی از مراحل تولید سوسیس و کالباس ، پخت محصول می باشد . پخت محصول می تواتد غرقابه یا بخار صورت بگیرد . در مقدمه گفته شد که در تولید زمان و مواد اولیه خیلی مهم هستند و حتما باید رعایت شده باشند . پس در پخت غرقابه از لحاظ آب ریزی و مصرف انرژی مقرون به صرفه نیست و هدر رفت زیادی دارند . بهترین حالت پخت محصول به صورت بخار می باشد . مقدار آب کمتر و انرژی کمتر برای تولید بخار نیاز دارد. برای ابتدای کار تولید تا ظرفیت 30 کیلوگرم هم می توانید روی اجاق گاز با یک قابلمه درب دار عمل بخارپز را ایجاد نمایید . 

اگر حجم تولید بالا باشد شما میتوانید تا 3 عدد قابلمه روی اجاق قرار دهید و به راحتی آنها را کنترل نمایید . بهتر است در کف قابلمه از آبکش هایی استفاده کنید که زبر نباشند . زبری آبکش ها باعث پاره گی کاور محصول می شود

دماسنج آشپزی

در آموزش سوسیس و کالباس ، از نکات قابل آموزش کنترل دما هست ، و هر محصولی از سوسیس و کالباس در دما و مدت زمان مشخص شده به مرحله پخت می رسند. حساسیت کنترل دما با اختلاف 1 درجه سانتی گراد می باشد ، حتی زمان مدت زمان پخت . 

به طور مثال سوسیس آلمانی در دمای 75 درجه سانتی گراد به مدت 40 دقیقه باید کنترل نمود و در غیر این صورت احتمال به نتیجه نرسیدن در کیفیت محصول وجود دارد. با این تفاصیل به یک دماسنج جهت کنترل دقیق دما نیازمند هستین . دماسنج های آشپزی چند نمونه هستند . عقربه ای نفوذی ، دیجیتالی نفوذی و دیجیتالی سیم دار . 

دماسنج نفوذی آشپزی عقربه دار مناسب برای داخل فر هستند و به دلیل عملکرد دیر در نشان دادن دما ، مناسب سوسیس و کالباس نیست

دماسنج نفوذی عقربه دار آشپزی دماسنج نفوذی عقربه دار آشپزی

دماسنج نفوذی آشپزی دیجیتالی دیجیتالی به دلیل خوش دست بودن و عملکرد سریع و قیمت مناسب آن برای کنترل دمای داخل قابلمه و به علت بلند بودن مفتول آن دمای داخل محصول از قبیل انواع کالباس و ژامبون ، یک دماسنج عالی می باشد

 

دماسنج نفوذی دیجیتالی آشپزی دماسنج نفوذی دیجیتالی آشپزی

ترازو صدم کش ( سه صفر )
ترازو صدم کش سه صفر - ترازوی مثقال کش
ترازو صدم کش سه صفر – ترازوی مثقال کش

از مهمترین ابزار آلات و تجهیزات ، ترازو ی صدم کش می باشد . منظور از ترازوی صدم یعنی ترازویی که زیر یگ گرم را نشان می دهد . مثلا وزن یک عدد دانه فلفل سفید پنج صدم گرم می باشد (0/05 ) .

این نوع ترازو ها با مدل ترازو های آشپزخانه متفاوت هستند . ترازوی آشپزخانه برای مصرف با دقت کم می باشد ولی ترازوی صدم کش برای مصرف های خاص طراحی شده است.

کاربرد ترازوی صدم کش در تولید سوسیس و کالباس به جهت وزن کشی بعضی از پودرهای حساس ازقبیل پودر فسفات سدیم ، نیترات سدیم می باشد . به طور مثال پودر فسفات در یک کیلوگرم (4) گرم می باشد و مسلما با ترازوی معمول آشپزخانه اشتباه می شود و محصول تولید شده با پودر عمل آوری بیشتر از 4 گرم باع ایجاد اختالالات در سیستم گوارشی مصرف کننده می شود . علی الخصوص پودر نیتریت سدیم .

کاور یا پوشش یا به گفته برخی از افراد غلاف ، یک تیوپ پلاستیکی بهداشتی می باشد که برای نگهداری و فرم دهی پروتئینی استفاده می گردد . این پوشش ها از چندین لایه پلاستیکی بوده و با مواد غذایی ، سازگاری دارد.

درجه کیفیت آنها متغیر است ، برخی از کارخانجات سه لایه و برخی از کارخانجات تولیدی دیگر پنج لایه تولید میکنند . 

در هنگام خرید از پنجلایه بودن مطمئن شوید . رنگبندی مهم نیست و یکی از مواردی که در خرید کاور بایستی دقت کنید اینست که کاور هیچگونه بوی شیمیایی نباید داشته باشد.

 

نقش اصلی در طعم و مزه و رنگ سوسیس و کالباس ادویه ها هستند .  پودر های بافت دهنده و عمل آوری و استابلایزر ها برای آماده سازی گوشت به جهت امولسیون ( ترکیب شدن ) می باشد.

عمل آوری ها از قبیل فسفات ، شینکات ، پایدار کننده ، استابلایزر و … در کاتر میکسر همراه با گوشت استفاده می شوند . عمل آوری ها باعث آماده سازی گوشت به جهت پذیرفتن بهتر بافت دهنده ها ،ادویه ها و پیوستگی و یک دست شدن خمیر فارش می شود. 

بافت دهنده ها از قبیل کازوئین ، ایزوله سویا ، شیر خشک ، آرد  و … بافت دهنده هایی هستند که ترکیب بهتری با آب و روغن می دهند و سوسیس و کالباس از کیفیت بالایی برخوردار می شوند و استفاده پیش از حد بافت دهنده ها و پرکن کننده ها باعث کاهش درصد پروتئین می شود.

مبحث به کارگیری ادویه ها ، و سایر پودر ها به نوع آموزش ارجاع می شود و می توانید در صفحه اساتید سوسیس و کالباس از هریک از اساتید راهنمایی و آموزش بگیرید.

 

در پایان مقاله : تقریبا همه مطالب تا حدودی خلاصه و چکیده توضیح داده شده است . تا حدودی تجهیزات معرفی شدند و تجهیزاتی مانند پوره یخ ساز ، کالباس بر ، کلیپس زن ، اتاق پخت و … هستند که فعلا برای ابتدای شروع کسب و کار لزومیت ندارند . 

برای مشاوره تجهیزات و راه اندازی کسب و کار می توانید با شماره 09130548514 (مهندس جوهری ) تماس بگیرید

پیشنهاد می شود که حتما با طعم ها و مزه ها و ادویه ها تست کنید تا به خوشمزه گی ایده آل برسید . خوش طعم بودن محصول در قبال کیفیت خوب باعث رونق بازار کسب و کار می شود حتی در شرایط بد بازار . 

در مقالات بعدی چگونگی تبلیغات توضیح داده می شود

مهندس جوهری
ارسال دیدگاه